نرم افزار پیش بینی هیپوگلایسمی

 12 ژانویه 2016- به گفته ی سخنگوی شرکت تجهیزات پزشکی مدترونیک یک نرم افزار تلفن هوشمند  که با همکاری با شرکت ابرکامیپوتر IBMساخته شده است، میتواند به افراد مبتلا به دیابت برای پیش بینی  وقوع  حملات هیپوگلایسمی  و جلوگیری از وقوع آن کمک کند.

این یافته ها در نشست بهداشت دیجیتالی انجمن فناوریهای مصرف کنندگان ارائه گردید. سال گذشته شرکت نوونوردیسک با همکاری شرکت IBMیک پزشک مجازی را بنام  Watson Healthتولید کردند، کامیپوتری که میتواند بر اساس حجم انبوهی از اطلاعات، توصیه های دقیق درمانی را به افراد دیابتی مانند محاسبه ی مقدار دوز مورد نیاز انسولین ارائه دهد. حال شرکت مدترونیک می خواهد از توانایی های Watsonبرای آنالیز حجم عظیمی از داده ها برای تشخیص الگوهای هیپوگلایسمی استفاده کرده و با شبیه سازی استدلال انسانی، نرم افزاری را برای گوشی های هوشمند تولید کند که قبل از وقوع هیپوگلایسمی به کاربر احتمال بروز آن را هشدار دهد. بدین ترتیب گوشی هوشمند، بیماران تحت درمان  با انسولین را در مورد احتمال وقوع هیپوگلایسمی آگاه کرده و به آنها این شانس را می دهد که با مصرف گلوکز و مواد قندی از افت شدید قند خونشان جلوگیری  کنند.

دریک آزمایش، واتسون توانست وقوع هیپوگلایسمی را در 600 نفر شرکت کننده، 3 ساعت قبل از وقوع آن با 80 درصد دقت پیش بینی نماید. برای این کار، واتسون داده ها را از پمپ انسولین MiniMedشرکت مدترونیک و مانیتورمداوم گلوکز همراه با اطلاعات مربوط به میزان مصرف کربوهیدرات ها دریافت می کند .

 Annette Brülsمعاون مدیر کل واحد جهانی دیابت در شرکت مدترونیک می گوید: با این هشدار، 3 ساعت قبل از وقوع هیپوگلایسمی ، زمان کافی برای انجام مداخلات "خود مدیریتی" فراهم می شود.

مدترونیک امیدوار است این نرم افزار(app)را تا تابستان آینده تولید کند، Brülsاضافه کرد: همکاری مدترونیک و IBMمنجر به ارائه نرم افزارهای مدیریتی هوشمند تر برای دیابت شامل برنامه های نظارت بر تغذیه ی بیماران، فعالیت فیزیکی و میزان انسولین مورد نیاز، خواهد شد. چنین نرم افزارهایی با ارائه ی توصیه هایی برای شیوه ی زندگی  سالم، به  یک مربی شخصی دیابت برای هر فرد  تبدیل می شوند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/medtronic-and-ibm-collaborate-to-create-diabetes-app-which-predicts-hypoglycemia-98058282.html